mvp

MVP

MVP (Minimum Viable Product) oznaczą pierwszą i zazwyczaj niedoskonałą wersję produktu bądź też usługi, którą planujemy stworzyć. Mimo swojej niedoskonałej formy MVP oferuje najważniejsze funkcje jakie chcemy naszemu klientowi sprzedać. Pozwala to jak najmniejszym kosztem zarówno finansowym jak i czasowym potwierdzić, że nasz pomysł jest dobry, i że na tego typu produkt bądź też usługę jest zapotrzebowanie.

Wyobraź sobie sytuację, w której pewna osoba wpadła na pomysł stworzenia od podstaw sklepu, który by oferował sprzedaż koszulek z własnym nadrukiem. Plany są naprawdę ambitne – sklep posiadałbym system generowania faktur, czat, podgląd 3D koszulek z nałożoną naszą grafiką po jej przesłaniu, kody rabatowe, integrację z firmami kurierskimi czy też historię wcześniej zamówionych wzorów. Ale co jeśli taka usługa spotkałaby się z zerowym zainteresowaniem? Stworzenie takiego sklepu do tanich nie należy i byłyby to pieniądze wyrzucone w błoto.

Zamiast tego możemy stworzyć na początku produkt posiadający tylko kluczową funkcjonalność – zamawianie koszulek z autorskim nadrukiem. Grafika, która miałaby być umieszczona na koszulce byłaby wysyłana przez klienta za pomocą strony wraz z podstawowymi informacjami o rozmiarze i ilości koszulek. Prócz tego można by pokazać zdjęcia kilku zrealizowanych do tej pory zleceń, które świadczyłyby o jakości zamawianego produktu. Dopiero gdyby taka wersja produktu potwierdziłaby, że na tego typu usługę jest popyt można by brać się za dalszą rozbudowę naszego sklepu o kolejne funkcje jak automatyczne generowanie faktur czy podgląd 3D koszulki z nadrukiem przed jej zamówieniem.